Tiedote: Länsimetro Oy:n johdolle ei tule myöntää vastuuvapautta yhtiökokouksessa 23.5.2017

Espoon Perussuomalaiset ry päätti 7.5.2017 pidetyssä kevätkokouksessaan, että Espoon kaupungin edustajan Länsimetro Oy:n yhtiökokouksessa ei tule puoltaa tili- ja vastuuvapauden myöntämistä Länsimetro Oy:n vastuuhenkilöille kun vuoden 2016 tilinpäätöstä käsitellään Länsimetro Oy:n yhtiökokouksessa 23.5.2017.

Länsimetron rakennuskulujen ylitykset ja valmistumisen viivästyminen edellyttävät Perussuomalaisten mielestä puolueetonta selvitystä yhtiön johdon mahdollisista virheistä ja johdon vastuusta. Ennen tällaista selvitystä ei Länsimetron johdolle tule myöntää vastuuvapautta.

Espoon Perussuomalaiset katsovat, että puolueettoman selvityksen tekemiseksi Espoon kaupungin konsernijaoston tulee ohjeistaa kaupungin edustaja yhtiökokouksessa esittämään tili- ja vastuuvapaudesta päättämisen siirtämistä siihen saakka kunnes vastuukysymykset on tutkittu. Niiden tutkimiseksi kaupungin käynnistämässä riippumattomien yhtiöoikeuden ja johdon vastuukysymysten asiantuntijoiden toteuttamassa erityistilintarkastuksessa, toimeenpanijoiden on saatava käyttöönsä myös salaiseksi julistettu Länsimetron aineisto. Erityistilintarkastuksessa on arvioitava, ovatko Länsimetro Oy:n hallituksen jäsenet syyllistyneet Espoon kaupungin etua yhtiön osakkaana vahingoittaneisiin laiminlyönteihin.

Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto antaa ennen Länsimetro Oy:n yhtiökokousta toukokuussa ohjeet kaupungin edustajalle toiminnasta yhtiökokouksessa. Espoon Perussuomalaiset ry vaatii, että konsernijaosto ohjeistaa kaupungin äänivallan käyttäjää esittämään yhtiökokouksessa Länsimetron johdon vastuuvapaudesta päättämisen lykkäämistä ja erityistilintarkastuksen toimittamista johdon mahdollisten laiminlyöntien selvittämiseksi.

Lisätietoja antavat:
Espoon Perussuomalaisten puheenjohtaja Maija Saimalahti, 050 347 5714
Kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtaja Teemu Lahtinen, teemu(ät)teemulahtinen.fi

Artikkelikuvan tekijänoikeudet: Länsimetro Oy, Juha Siimes