Keskustelupalsta

You need to log in to create posts and topics.

NATO-kysymyksestä

Hei,

NATO-kysymyksessä tuntuu minusta tärkeältä se, onko NATO riittävän hyvissä käsissä, että sen kautta ei tulla provosoimaan sotia, joihin myös Suomi joutuisi mukaan jos olisi jäsen.

Syyrian konflikti tarjoaa yhden tarkastelukohdan tähän. Brittiläinen The Guardian -lehti kirjoitti vuonna 2012 jutun Syyrian kapinallisten edustajien taustoista ja löysi yhteyksiä mm. amerikkalaiseen Council on Foreign Relations -järjestöön (CFR) ja Bilderbergiin. Artikkeli löytyy osoitteesta https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/jul/12/syrian-opposition-doing-the-talking

Suomen valtamedia toi Syyrian konfliktin alun perin esiin pääasiassa Syyrian kansan vapaudenkaipuusta kumpuavana kansannousuna, jossa ääri-islamilaisten toimet ja länsimaiset (muka?) demokratiaa puolustavat intressit ovat jonkin verran mukana, mutta Syyriassa sijaitseva Venäjän pitkäaikainen laivastotukikohta tai ainakin sen suurvaltapoliittinen merkitys pidettiin piilossa sikäli kuin minä huomasin. Kuitenkin nimenomaan laivastotukikohta saattaa Yhdysvaltojen ja muiden länsimaiden junailut Syyriassa uuteen valoon, koska heille Venäjän intressien ei pitäisi tulla yllätyksenä: Onko kapinallisten tukemisessa siis alkujaankin ollut kyse tahallisesta provokaatiosta Venäjän suuntaan?

NATO-jäsenyyden mielekkyyden kannalta on aivan oleellista, onko USA:ssa tai muissa länsimaissa vaikutusvaltaisissa asemissa niitä, joiden intresseihin kuuluu konfliktien provosointi tai sotaan yllyttäminen.

No, en yritä yhdessä viestissä käsitellä NATO-kysymystä kaikista mahdollisista näkökulmista, mutta tarjoan tämän keskustelun aloitukseksi.