Tiedote: Metro haluttiin – metro saatiin

Kuvat: Länsimetro Oy

Espoon Perussuomalaisten valtuustoryhmän julkilausuma 11.1.2018

Metro haluttiin – metro saatiin

Länsimetron liityntäliikenteen käynnistyminen on näkynyt viime päivinä monien espoolaisten arjessa. Monilla julkisen liikenteen käyttäjillä matka-ajat ovat liityntäliikenteen myötä pidentyneet, metroliikenne oli tiistaina täysin sekaisin laitevian takia ja metron kapasiteetti ei ylipäätään ole riittänyt kuljettamaan tarvittavaa ihmismäärää.

Monet metroa innokaasti ajaneiden puolueiden edustajat ovat viime päivinä heränneet nostamaan esiin näitä epäkohtia. On vaadittu muun muassa suoraan Helsingin keskustaan menevien bussilinjojen säilyttämistä ja kyseenalaistettu se, että koko Etelä-Espoon liikenne on nyt vioille haavoittuvaisen raideliikenteen varassa, mikä voi ongelmien sattuessa sekoittaa koko liikenteen.

Espoon Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Simo Grönroos muistuttaa, että Perussuomalaiset ovat johdonmukaisesti vastustaneet Länsimetroa alusta asti. ”Metron budjetti kasvoi kohtuuttoman suureksi ja valmistuminen venyi vuosilla, kuten ennustimme. Sekä matka-aikojen pidentyminen liityntäliikenteen myötä että raideliikenteen haavoittuvaisuus vioille ovat myös olleet hyvin tiedossa jo pitkään.”

”Investoimalla metroon on pyritty parantamaan ihmisten liikkumista. Vaadimme selvitystä ja selkeää suunnitelmaa millä metroliikenteen käynnistymisestä aiheutunut liikennekaaos saadaan sille tasolle, mitä kuntalaiselle luvattu. Tilanne on saatava järjestykseen ja kuntalaisten liikkuminen turvattava. Koko metro on ollut farssi ja nyt näyttää myös sille, että tämä farssi ei saa onnellista loppua. Tämä alkaa olla jo draaman puolella.” valtuustoryhmän 2.varapuheenjohtaja Arja Juvonen sanoo.

Espoon Perussuomalaiset vaatii, että Espoon kaupunki ja HSL keskittyvät nyt Espoon sisäisen liikenteen kehittämiseen sekä varmistamaan kohtuulliset matka-ajat koko Espoosta Helsingin keskustaan.

Simo Grönroos
Espoon Perussuomalaisten valtuustoryhmä